30 porad ekspertów na temat planowania wesela

713
713
Podziel się

shutterstock_119813770Planując wesele warto mieć świadomość pewnych spraw oraz znać kilka trików ułatwiających organizację tej ważnej uroczystości. Panna młoda ucieszy się, poznając wskazówki i powie „Jestem zadowolona, że ktoś mi o tym powiedział”. Poniżej zdradzamy sekrety związane z planowaniem wesela.

Po pierwsze – najpierw policz ile osób chcesz zaprosić na wydarzenie. Zaplanuj odpowiednią powierzchnię na gościa, licząc od razu ile stolików, ilu kelnerów, jaka orkiestra są niezbędne. Pomyśl też ile trzeba mieć miejsca na parkiecie.

Po drugie, sprawdź czy w wybranym przez Ciebie terminie nie odbywa się jakaś konferencja, festyn, duże lokalne wydarzenie. Może to sprawić, że nie będzie miejsca w hotelach lub sal weselnych.

Po trzecie, posłuchaj matki natury. Sprawdź jaka pogoda jest planowana w tym terminie. Zobacz co może zmęczyć lub zniechęcić gości weselnych. Kup odpowiednie aerozole na owady, zamów parasole chroniące gości przed słońcem. Uczyń wszystko, aby goście poczuli się jak najbardziej komfortowo.

Po czwarte, sprawdź koszty i skorzystaj z odpowiedniej karty kredytowej z punktami premiowymi. Możesz otrzymać punkty obniżające ceny zakupów lub pozwalające kupić tańsze bilety lotnicze na podróż poślubną. Dla młodej pary każda oszczędność ma znaczenie.

Po piąte, słuchaj rad innych – fotograf ślubny może poradzić, która florystyka jest najlepsza, a organizator przyjęcia weselnego podpowie, który zespół muzyczny stworzy najlepszą oprawę dla Twojej uroczystości. Nie musisz polegać wyłącznie na sobie – słuchaj rad innych osób.

Po szóste, odchudź listę osób zaproszonych na weselną uroczystość. Koszt organizacji wesela na jedną osobę waha się od 200 do nawet 500 złotych, wliczając cenę posiłków, wynajmu sali czy dekoracji. Jest to sporo, a zaproszenie 200-250 osób oznacza wydanie fortuny.

Po siódme – zaplanuj więcej czasu na uroczystość, ustal dodatkowe godziny wynajmu sali oraz wydłuż czas pracy zespołu. Wszystko to powinno zmieścić się w jednej cenie.

Po ósme, zaplanuj posiłek, ustal menu, poproś o kalkulację kosztów. Negocjuj zniżki i trzymaj rękę na pulsie. Posiłki podczas wesela powinny być smaczne, ale nie muszą być bynajmniej luksusowe. Policz także poczęstunek dla zespołu muzycznego oraz fotografa ślubnego – ich przecież także trzeba nakarmić podczas wielogodzinnej pracy.

Po dziewiąte, stwórz dokumentację przygotowań – zbierz pakiet ustaleń z dostawcami, fotografem, zespołem muzycznym. Spisz umowy, które zabezpieczą Twoje interesy. Telefony kontaktowe wpisz do własnej komórki, na pewno będą przydatne w kryzysowych sytuacjach, na które koniecznie trzeba być przygotowanym.

Po dziesiąte, potrzebujesz jednego barmana na pięćdziesięciu gości. Jeśli serwowane będą napoje przyrządzane na bieżąco, dodaj jeszcze jedną osobę do ich serwowania.

Po jedenaste, zostaw trochę miejsca w portfelu, czyli zaplanuj dodatkowe 45-50 procent budżetu na nieprzewidziane wydatki. Mogą zdarzyć się błędnie wydrukowane zaproszenia, dodatkowi goście, konieczność zakupu większej ilości dekoracji kwiatowych, itp. Nie można planować weselnych wydatków co do kropki i do przecinka.

Po dwunaste, nie obawiaj się pytać o koszty, rozwiązania, szukaj tego, co jest najlepsze. Przygotowanie wesela jest dużą pracą. Jeśli nie dajesz rady samodzielnie, poproś o pomoc wyspecjalizowaną firmę. Na pewno w ten sposób przygotujesz wesele lepiej i sprawniej. Zapłacisz więcej, ale święty spokój jest bezcenny.

Po trzynaste, czasami planowanie wesela na ostatnią chwilę może być korzystne – więcej zniżek, niższe ceny – dzięki temu możesz znacznie lepiej zaplanować tego rodzaju uroczystość. Organizacja wesela w piątek lub niedzielę może być o 30 procent tańsza od organizowania weselnej uroczystości w sobotę. Koniecznie o tym pomyśl.

Po czternaste, zarządzaj pocztą. Zaplanuj druk zaproszeń z odpowiednim wyprzedzeniem. Dokładnie sprawdź zaproszenia, w końcu błędy nie są dobrą wizytówką młodej pary. Nie wysyłaj zaproszeń na ostatnią chwilę.

Po piętnaste, przygotuj się na to, że około 30 procent osób zaproszonych nie pojawi się na weselu. Zależy to od daty wesela, jego lokalizacji, planów osób zaproszonych. Ważne, aby informacje o frekwencji mieć odpowiednio wcześnie i móc skorygować ilość zamówionego jedzenia.

Po szesnaste, zdecyduj się, czy na wesele zapraszasz gości z ich dziećmi. Jeśli tak, to zadbaj o organizację czasu dla nich. Wynajmij animatorkę lub animatora, zadbaj o najlepsze spędzanie przez nich czasu wolnego. Dzieci mające dobrą opiekę nie będą przeszkadzały w zabawie gościom weselnym.

Po siedemnaste, określ kogo koniecznie musisz zaprosisz – na pewno będą to wujkowie, ciotki, bliscy przyjaciele. Jeśli potrzebujesz ograniczyć listę, wytnij osoby z jej dalszej części.

Po osiemnaste, ułóż listę przygotowanych spraw, zadbaj o to, aby zamawiać je w logicznej kolejności – nie zamawiaj jedzenia, sali i kwiatów przed ustaleniem daty wesela. Nie zamawiaj kapeli weselnej przed zamówieniem sali.

Po dziewiętnaste, jeżeli lista gości pęka w szwach, pomyśl jak ją ograniczyć. Posadź gości tak, aby czuli się dobrze w swoim towarzystwie – z parami nie sadzaj singli, sprawdź czy między gośćmi nie ma animozji. To ważne dla organizacji udanej zabawy.

Po dwudzieste, gdy wybierzesz datę, natychmiast zacznij szukać sal, miejsc noclegowych oraz wszystkiego, co ważna dla organizacji wesela. Niczego nie może zabraknąć. Dowiedz się jakie są warunki, porównaj oferty, nie wybieraj niczego na ostatnią chwilę, licz i kalkuluj, negocjuj rabaty.

Po dwudzieste pierwsze, przygotuj mapki dojazdowe i spisz wskazówki jak dotrzeć na miejsc organizacji imprezy.

Po dwudzieste drugie, wszelkie zmiany w umowach muszą mieć charakter pisemnego aneksu. Ustalaj wszelkie szczegóły – godziny dostępności sal, czas pracy kelnerów, liczbę barmanów oraz pracowników obsługi. To jest ważne dla przebiegu wesela oraz jego jakości.

Po dwudzieste trzecie, upewnij się, że wiesz wszystko, ustal dokładny program i spisz scenariusz przebiegu uroczystości weselnej. Nie pozostawiaj niczego przypadkowi.

Po dwudzieste czwarte, dowiedz się więcej o zezwoleniach, jakie musisz uzyskać, sprawdź każdy detal. Zadbaj o odbiór certyfikatu małżeństwa, nie zostawiaj niczego w urzędzie.

Po dwudzieste piąte, bądź przygotowany na wszystko, sprawdź każdy detal, nie daj się zaskoczyć. Gdyby nie pojawił się zespół muzyczny lub zawiódł fotograf, miej opracowany wariant B.

Po dwudzieste szóste, bilansuj budżet weselny – określ co jest najważniejsze, a z czego można zrezygnować. Zainwestuj pieniądze dobrze i celowo.

Po dwudzieste siódme, upewnij się, że goście mają dobre miejsca, słyszą muzykę oraz widzą wszystko to, co niezbędne. Zadbaj o scenę, oświetlenie, kwiaty oraz estetykę weselnej sali. Jest to najważniejsze dla przebiegu uroczystości.

Po dwudzieste ósme, koniecznie spisz wszelkie dane kontaktowe do dostawców usług weselnych. Miej przy sobie listę w formie papierowej. Pomoże Tobie ona w poczynieniu wszelkich przygotowań do pamiętnego dnia. Jeden egzemplarz listy miej przy sobie, drugi zostaw w domu.

Po dwudzieste dziewiąte, nie wybieraj ubiorów ślubnych samodzielnie. Na zakupy pójdź z mamą lub przyjaciółką. Te osoby na pewno życzliwie doradzą jaka sukienka będzie najlepsza. Pan młody także nie powinien samodzielnie kupować garnituru.

Po trzydzieste, realistycznie oceniaj ilość czasu. Planuj z wyprzedzeniem, kupuj z wyprzedzeniem. Żadnych działań nie zostawiaj na ostatnią chwilę. Rezygnuj z tego, co zbędne, nie zamawiaj tablic typu „Just married”, czyli „Świeżo Poślubieni”, nie zamawiaj ciast na prezenty dla całej rodziny. Dbaj o celowość i zdrowy rozsądek. One są konieczne, aby w tym całym przedślubnym i przedweselnym szaleństwie nie zwariować. Sporządź listę prezentów, aby uniknąć otrzymania dziesięciu ekspresów czy dwudziestu żelazek. Goście będą mogli wybrać spośród wielu różnorodnych prezentów dla młodej pary. Listy prezentów są bardzo dobrym rozwiązaniem dla młodej pary oraz jej gości.

Dzięki zastosowaniu się do powyższych wskazówek wesele będzie udane, a wspomnienia pozostaną na całe życie. Dużo szczęścia każdej młodej parze życzymy!

Tagi dla tego wpisu


Join the Conversation